torsdag den 25. marts 2010

Umphang trekking

DAG 1

Kl. 20.00 moedtes vi foran vores hostel med dem vi skulle rejse med, Karen og Thea, to andre backpackere fra Nordjylland og et lidt aeldre aegtepar, for at koere ud til den luksusbus der skulle koere os til Mae Sot og Mr. Lar. Turen tog ca. 8 timer, og vi sov naermest hele vejen. Mr. Lar hentede os i pragteksemplar af et folkevognsrugbroed at vaere. Vi ankom hos Mr. Lar klokken halv 5 ca, og fik lov til at sove lidt videre paa de haarde madrasser.

DAG 2

Da vi vaagende efter faa ekstra timers soevn hos Mr. Lar fik vi morgenmad. Efter morgenmaden koerte vi ud til at graensemarked der laa op til Burma. Markedet var som alle markeder hernede en god blanding af ragelse, smykke og traefigurer. Vi koebte hver et par oereringe til 20 bath pr. stk., det er 3 kr. pr. par ;)
Vi havde en time ved graensen, og efter en halv var vi faerdige med at kigge og satte os derfor for at nyde varmen og solen lidt. Vi kiggede over graensen, hvor en masse boern legede og badede i en beskidt flod. Nogle af boerne legede paa en slags sti over graensen, hvorfor en soldat/graensebetjent kom gaaende og for at jage dem vaek tog han paa sin pistol for at skraemme dem.
Efter frokost, som var ris med kylling, gik turen til Umphang. Koeretueren foregik i en pick-up truck. Turen var gennem bjergene, og vi koerte igennem omkring 1200 haarnaalesving. Der var ogsaa koeresyge boern med i bilen og det var ikke saerlig laekkert. Turen tog 4 timer, men det foeltes naermere som 8.
Vi kom til Mr. T hus, hvor vi blev indlogeret i nogle hytter. Derefter gik vi ned for at spise, hvor vi igen til aftensmad fik ris med kylling. Her moedte vi vores guide til turen, Bombom. Vi gik tidligt i seng, fordi vi skulle tidligt op igen.

DAG 3

Efter morgenmad hos Mr. T kom vi ud til floden, for at sejle i gummibaad. Turen var lang, men flot. Vi saa blandt andet en lille abe. Vi skulle oprindeligt have sejlet paa toemmerflaade, men pga. vandstanden blev det kun til gummibaad. Undervejs gjorde vi stop for at se og maerke en varm kilde. Vandet var helt rent og overraskende varmt. Det var omkring 34 grader. Dernaest gjorde vi stop for at spise. Her fik vi serveret med Kyllingelaar med ris, paa et bananpalme blad. Der var fyldt med dyr, men vi fik spist. Vi sejlede videre og stoppede foerst lidt over middag, og saa skulle vi trekke.

Det var 40 grader, og det gik meeeeget opad. Saa det var rigtig haardt at gaa i jungle terraenet. Vi gik 12 km paa omkring 3 1/2 time. Det var noget af det haardeste vi nogensinde har proevet, og en meget graenseoverskridende oplevelse. Vi gjorde noget stop undervejs, og ved det foerste lavede Bombom os en kop af bambus - bare saaden lige. Han er en aegte ranger. Vi fire piger gik og sang, og talte ranger point som var det et andet Mario spil. Men vi naaede frem til lejren, hvor vi fik lov til hurtigt at vaske os i floden inden vi spiste aftensmad. Til aftensmad fik vi kylling med ris, namnam (dog skal det siges at dette var den laekreste omgang kylling med ris vi fik). Vi fire piger havde faaet det store telt og laa derfor laenge i teltet og hyggede med historier. Kim og Karen var meget overtraette og grinte utrolig hoejt.

DAG 4

Paa fjerde dagen vaagnede vi op i teltene og var stadig temmelig traette, men efter morgenmaden gik turen ned til sydoestasiens stoerste vandfald for at bade og nyde synet. Vandet var ikke specielt varmt, men egentlig meget laekkert. Efter det fik vi frokost - dejlig laekker kylling med ris. Saa gik vi mod Karens stammelandsby. De soede guider havde taget vores tasker i bilen, saa det var noget lettere og koeligere at gaa. Bombom syntes vi gik godt til. Paa vejen saa vi en slange, som super rangeren Bombom vaelger at tage op i sine haender. Den var ikke saa stor, men stor nok til os.
Vi ankom til landsbyen tidligt paa eftermiddagen og efter en cola og lidt chips, viste Bombom os rundt i landsbyen som indholdte massere af haengebussvin som var soede. Vi saa ogsaa en gibbonabe, som vi fik lov til at holde - den har vi taget med hjem!
I landsbyen bor der 220 mennesker og ud af dem var 160 boern. Efter aftensmaden (ris med kylling), tog Bombom os med til et arrangement der var til for boernenes skyld. Vi fik V.I.P pladser ved siden af borgmesteren. Derudover blev vi inviteret til at vaere med til en dans, hvor vi ogsaa fik en halskaede/krans af boernene. Bagefter skulle vi sidde paa en maatte og synge danske sange mens de 'optog' en film, vi sad og sang og pludselig kom en masse bladklaedte junglemaend og slog os ned for at bruge os til mad. Det var temmelig sjovt, og boernene virkede til at nyde forestillingen.

DAG 5

Den femte dag red vi paa elefanter i 4 timer, det var rigtig sjovt at proeve og det er jo et flot og stort dyr. Men efter en time gjorde det ret ondt i ryggen. Vi gik inde i junglen, saa det gik op og ned hele tiden. Som I kan se paa billederne sad vi en traekurv saa vi var temmelig radbraekkede efter den tur. Bombom havde taget kolde colaer med til os, de smagte rigtig rigtig rigtig godt lige paa dette tidspunkt. Efter dette gik turen tilbage til Mr. Lar igennem i 1200 haarnalesving sammen med de koeresyge boern. AD. Til aftensmad fik vi friture stegt (TAARDAAA) kylling med ris. Det var laekkert at komme ind i den store luksusbus mod Bangkok, hvor vi tilbragte natten.